GTD - getting things done



Det hele baserer seg på denne boka som kom ut i 2001. Getting Things Done, eller GTD som er en bra forkortelse, handler om å effektivisere hele din dag. Både jobb og fritid skal struktureres på en slik måte at du får mindre stress i hverdagen (alltid et pluss) samt at du kan håndtere flere prosjekter hvis du ønsker det.

GTD vil at du skal lære deg nye og smarte vaner. Hele prinsippet går ut på at man ikke skal lagre ting i hjernen, men utenfor. Altså på papir eller elektronisk. Erfarne GTD'ere anbefaler sterkt at man begynner med penn og papir, så dette er noe som ikke koster mye å begynne med. En av Norges mest erfarne GTD'er bruker faktisk fremdeles penn og papir, 5 år etter at han begynte med dette. Han bruker selvfølgelig også mye elektroniske gadgets, men han går alltid rundt med en penn og noe papir i tilfelle han får en ide eller trenger å skrive ned noe.

Aller først kan du gå inn på www.gtdiq.com. Dette er en webside hvor du finner ut av hvor strukturert du allerede er og om du har potensiale for å bli bedre og om GTD er noe for deg. Svaret er jo alltid at GTD er noe for deg, men da kan man finne ut av hva ens svake og sterke sider er fra en GTD'ers perspektiv.

GTD baserer seg på 5 punkter i sin metodikk:

1- Samle
alle tanker, gjøremål, ideer og oppgaver skal skrives ned - alt du vil gjøre noe med

2- Prosessere
det du har skrevet ned skal du finne ut av hva skal gjøres med - skriv ned om du skal sende en mail, ringe noen, kjøpe en bok, skrive handleliste for morgendagens butikkbesøk og videre

3- Organisere
nå skal du fordele dette inn i et system - telefonsamtalene må du ta i morgen, mailen skal være sendt innen fredag, boken vil du ha kjøpt i løpet av neste uke og handleliste skal skrives i kveld for å kjøpes inn i morgen

4- Revidere
på slutten av dagen går du gjennom hva du har gjort og tikker av de tingene du er ferdig med samtidig som du oppdaterer oppgaver du har ny informasjon om; dette gjør du en gang om dagen og en større revidering en gang i uken

5- Gjør!
Nå skal du utføre oppgavene du har satt deg fore og så tikke dem av eller oppdatere oppgaven

Jeg kan ta et par eksempler fra min egen hverdag. Jeg fører opp i et onlineprogram (som også har iPhone-app) hva jeg skal handle, at jeg skal betale regninger og at jeg må gå innom renseriet for å hente kjolen min. Når jeg har gjort disse tingene, huker jeg av for utført og så legger det seg i arkivet. Jeg bruker doit.im for dette, det er gratis og kan brukes på både Mac og Windows.

Jeg har ennå ikke begynt å bruke GTD på jobb, fordi jeg prøver ut på fritida først. Det er kanskje ikke helt slik man skal gjøre det, men jeg prøver denne fremgangsmåten først og så får jeg revurdere senere. Jeg må også begynne å bruke det mer aktivt, men det er en læreprosess.

Jeg vil anbefale å lese denne wikipedia-artikkelen GTD som gir en bedre detaljert innføring. Det er også lurt å lese boken til David Allen, enten på norsk eller engelsk. GTD'ere anbefaler også lydboken, men den er på engelsk og boken på engelsk har en del tungt språk så med mindre du er veldig interessert i det tror jeg boken på norsk vil dekke de fleste behov.

Jeg tar gjerne en diskusjon på hvordan dette fungerer og hvordan man kan implentere det i sin egen hverdag på mail. Jeg er ganske fersk, men jeg føler jeg har forstått konseptet ganske bra. Min svake side ligger i utførelse av dette hver dag, noe jeg har fått inntrykk av gjelder de aller fleste. Så hvis du ikke får det til i begynnelsen er visst trikset å fortsette å prøve og å ikke gi opp :)

-- alana --

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

alana

alana

26, Oslo

Du har nå kommet inn på siden til en jente som elsker musikk, mac'en sin og kjæresten. Har gående en vektkamp mot kiloene som ikke vil bort og helsen som ikke blir noe bedre uten trening ;) Spørsmål? Send epost til alana.blogg@gmail.com!

Kategorier

Arkiv

hits