GTD - getting things done



Det hele baserer seg p denne boka som kom ut i 2001. Getting Things Done, eller GTD som er en bra forkortelse, handler om effektivisere hele din dag. Bde jobb og fritid skal struktureres p en slik mte at du fr mindre stress i hverdagen (alltid et pluss) samt at du kan hndtere flere prosjekter hvis du nsker det.

GTD vil at du skal lre deg nye og smarte vaner. Hele prinsippet gr ut p at man ikke skal lagre ting i hjernen, men utenfor. Alts p papir eller elektronisk. Erfarne GTD'ere anbefaler sterkt at man begynner med penn og papir, s dette er noe som ikke koster mye begynne med. En av Norges mest erfarne GTD'er bruker faktisk fremdeles penn og papir, 5 r etter at han begynte med dette. Han bruker selvflgelig ogs mye elektroniske gadgets, men han gr alltid rundt med en penn og noe papir i tilfelle han fr en ide eller trenger skrive ned noe.

Aller frst kan du g inn p www.gtdiq.com. Dette er en webside hvor du finner ut av hvor strukturert du allerede er og om du har potensiale for bli bedre og om GTD er noe for deg. Svaret er jo alltid at GTD er noe for deg, men da kan man finne ut av hva ens svake og sterke sider er fra en GTD'ers perspektiv.

GTD baserer seg p 5 punkter i sin metodikk:

1- Samle
alle tanker, gjreml, ideer og oppgaver skal skrives ned - alt du vil gjre noe med

2- Prosessere
det du har skrevet ned skal du finne ut av hva skal gjres med - skriv ned om du skal sende en mail, ringe noen, kjpe en bok, skrive handleliste for morgendagens butikkbesk og videre

3- Organisere
n skal du fordele dette inn i et system - telefonsamtalene m du ta i morgen, mailen skal vre sendt innen fredag, boken vil du ha kjpt i lpet av neste uke og handleliste skal skrives i kveld for kjpes inn i morgen

4- Revidere
p slutten av dagen gr du gjennom hva du har gjort og tikker av de tingene du er ferdig med samtidig som du oppdaterer oppgaver du har ny informasjon om; dette gjr du en gang om dagen og en strre revidering en gang i uken

5- Gjr!
N skal du utfre oppgavene du har satt deg fore og s tikke dem av eller oppdatere oppgaven

Jeg kan ta et par eksempler fra min egen hverdag. Jeg frer opp i et onlineprogram (som ogs har iPhone-app) hva jeg skal handle, at jeg skal betale regninger og at jeg m g innom renseriet for hente kjolen min. Nr jeg har gjort disse tingene, huker jeg av for utfrt og s legger det seg i arkivet. Jeg bruker doit.im for dette, det er gratis og kan brukes p bde Mac og Windows.

Jeg har enn ikke begynt bruke GTD p jobb, fordi jeg prver ut p fritida frst. Det er kanskje ikke helt slik man skal gjre det, men jeg prver denne fremgangsmten frst og s fr jeg revurdere senere. Jeg m ogs begynne bruke det mer aktivt, men det er en lreprosess.

Jeg vil anbefale lese denne wikipedia-artikkelen GTD som gir en bedre detaljert innfring. Det er ogs lurt lese boken til David Allen, enten p norsk eller engelsk. GTD'ere anbefaler ogs lydboken, men den er p engelsk og boken p engelsk har en del tungt sprk s med mindre du er veldig interessert i det tror jeg boken p norsk vil dekke de fleste behov.

Jeg tar gjerne en diskusjon p hvordan dette fungerer og hvordan man kan implentere det i sin egen hverdag p mail. Jeg er ganske fersk, men jeg fler jeg har forsttt konseptet ganske bra. Min svake side ligger i utfrelse av dette hver dag, noe jeg har ftt inntrykk av gjelder de aller fleste. S hvis du ikke fr det til i begynnelsen er visst trikset fortsette prve og ikke gi opp :)

-- alana --

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

alana

alana

26, Oslo

Du har n kommet inn p siden til en jente som elsker musikk, mac'en sin og kjresten. Har gende en vektkamp mot kiloene som ikke vil bort og helsen som ikke blir noe bedre uten trening ;) Sprsml? Send epost til alana.blogg@gmail.com!

Kategorier

Arkiv

hits